Lisa Wikström
Arkitekt SAR/MSA
Om att vara rådgivare: Tre snabba till Lisa Wikström
Vad är viktigast för dig som kundens rådgivare?
– Det handlar om relationer, förståelse och förtroende. För att kunna vara en bra rådgivare måste jag förstå min kund, veta vad som är viktigt i deras affär, vilka som är deras knäckfrågor, för att få ihop kalkylen och göra ett effektivt byggande. Jag måste också förstå förutsättningarna i uppdraget, vad är målet, vad kan jag/vi påverka. När jag vet det så kan jag hjälpa kunden att navigera och bidra till en smidig och bra process och ett bra resultat.
Hur hjälper dina råd till för en bättre ekonomi i projekten?
– Erfarenhet och kunskap om alla skeden i processen och om min kund och deras mål har gjort att vi i tidigt skede kunnat ge goda råd, hittat en riktning som bär genom processen och där tydliga beslutsunderlag legat till grund för en bra dialog som bidragit till en bättre affär.
Har du själv fått ett råd som gjort skillnad?
– Jag har fått rådet att inte ge besked i sittande möte, att ta hem och titta på frågan innan jag svarar. Det var länge sedan men är fortfarande relevant. Man ska tänka innan man ändrar, oftast har vi ritat klokt i första skedet, det vi har gjort har vi gjort av en anledning. Det måste man hinna tänka igenom innan man säger ja till att göra om annars kostar det mer pengar för kunden och det gör ingen glad.