Direktupphandling
Är du en offentlig myndighet eller kommun och behöver hjälp med ett mindre arkitektuppdrag eller kanske en konsultation gällande inredning på ditt företag? Tycker du offentliga upphandlingar är krångligt?
Om värdet på den tjänst du behöver hjälp med inte överstiger 700 000 kronor (LOU) eller 1 200 000 kronor (LUF/LUFS) under räkenskapsåret, är det mycket enkelt att direktupphandla den direkt av oss.
Vad är en direktupphandling?
En direktupphandling är ett upphandlingsförfarande utan särskilda formkrav eller krav på annonsering. Det finns alltså inga bestämmelser om till exempel konkurrensutsättning, tidsfrister eller liknande. Detta innebär att du som köpare har stor frihet att själv välja hur en direktupphandling ska genomföras.
En direktupphandling kan i sin enklaste form vara att en upphandlande myndighet tar direktkontakt med en leverantör och kommer överens med denne om uppdraget. Det finns en stor fördel med detta. Du behöver inte lägga ner mängder av resurser för att göra en annonserad upphandling och du spar massor av tid vilket leder till kostnadsbesparingar.
Direktupphandlingar upp till 100 000 kr kan köpas utan dokumentationsplikt vilket gör att uppdrag såsom t ex en mindre uppmätning, små ritningsändringar, mindre volymstudier, skisser och bygglovshandlingar kan utföras snabbt och enkelt för både dig som kund och oss som leverantör.
Det går också att konkurrensutsätta direktupphandlingen genom att skicka den till flera leverantörer. I det fallet får de grundläggande upphandlingsprinciperna större praktisk betydelse och förfarandet drar ut på tiden. Fördelen kan istället vara att du får en bild av marknaden gällande kompetens och prisbild.
Prata med oss om hur vi kan hjälpa dig köpa våra tjänster direkt av oss genom direktupphandling och säkra en god affär för din myndighet.