Erik Torvén
VD
Om att vara rådgivare: Tre snabba till Erik Torvén
Vad är viktigast för dig som kundens rådgivare?
– Att sätta mig in i kundens situation. Därigenom läggs grunden för ett roligt samarbete och ett ömsesidigt lärande, och jag får bättre förståelse för hur arkitekturen kan verka i samhället.
Hur hjälper dina råd till för en bättre ekonomi i projekten?
– Ett exempel var när en analys av flödena i en befintlig kontorsbyggnad ledde några relativt enkla ingrepp som gav både ökad uthyrbar yta, större flexibilitet i uthyrningen och en höjd standard. Intäktsmöjligheterna höjdes ordentligt, och åtgärderna blev en utgångspunkt för att förnya arkitekturen hos en ganska tråkig byggnad.
Har du själv fått ett råd som gjort skillnad?
– Jag fick en gång rådet att inse att det mesta är möjligt att åstadkomma om man är beredd att jobba fokuserat med det, och att man själv ofta utgör det största hindret. Det rådet har jag återkommit till ibland och det ger mig hopp och mod.