Sven Ahlénius
Arkitekt SAR/MSA
Om att vara rådgivare: Tre snabba till Sven Ahlénius
Vad är viktigast för dig som kundens rådgivare?
– Det roligaste är att vara på plats när vi bygger. Genom att kunna och förstå ett projekt kan jag då också svara snabbt eller komma med en lösning om ett problem uppstår eller om entreprenören önskar göra en förändring. Det är roligt att jobba sig till att få beställarens förtroende och det ger en stor tillfredställelse när man får det.
Hur hjälper dina råd till för en bättre ekonomi i projekten?
– Kunderna är alltid olika och för en beställare som är fastighetsutvecklare så innebär en god ekonomisk affär nästan alltid att hitta byggbar yta. Jag vill gärna bygga nytt i kulturmiljö vilket jag ofta anser berikar och vitaliserar miljön. Den inställningen ger mig extra kraft att våga rådge i projekt där det kan finnas stort motstånd mot att få bygga.
Om beställaren är en entreprenör handlar det snarare om att snabbt kunna komma fram till lösningar som underlättar på själva bygget. Det kan också vara att arbeta proaktivt för att hitta förenklingar som inte påverkar det färdiga resultatet.
Har du själv fått ett råd som gjort skillnad?
– “Om man inte kan fuska så kan man inte göra något alls.” Det här var ett råd som jag fick av en pensionerad fartygsmaskinist och det rådet har etsat sig fast. Det låter såklart inte bra men det ger en inställning till att saker ofta går att göra på många sätt och ibland kan man inte uppnå hela önskelistan. Byggnaden blir ofta bättre om man kan prioritera och göra det som ger den bästa helheten. Att föra skeppet i hamn.