Digitalisering är ett yvigt begrepp som innefattar mängder av olika tekniker och arbetssätt. Det kan innebära allt från ett bättre sätt för en kommun att kommunicera med sina medborgare till att bygga upp en byggnads alla beståndsdelar innan spaden satts i jorden.
Vi arbetar i båda ändar av detta spektrum och utforskar hela tiden ny teknik och mjukvara som förbättrar och effektiviserar våra metoder. Allt för att med stöd av den snabba tekniska utvecklingen öka kvaliteten på de tjänster vi levererar.
Tillsammans med kunden kan vi för varje projekt ta fram en specialanpassad metod med de hjälpmedel som det specifika projektet är betjänt av.
Byggnadssimulering
VR är ett välkänt verktyg och ingår idag i underhållningsrekvisitan i många hem. Men det används också med fördel för att i tidiga skeden blicka långt fram i ett projekt och få en upplevelse av hur förslaget kommer att te sig i färdigställt skick. Vi har ett VR-rum på kontoret som våra kunder kan nyttja men använder oss också av mobila lösningar som fungerar ute på fältet.
Samma presentationsmetoder som används för icke ännu byggda miljöer använder vi även för att dokumentera och föreslå transformering av existerande miljöer.
Längd på video: 3:29
Virtuell resa genom punktmolnsmodell av Göteborgs stadsteater
“Laserscannern skjuter 360 000 punkter per sekund i en sfär och genom att flytta den mellan olika rum och byggnadens olika delar så kan vi dokumentera hela byggnaden och det blir första steget i att skapa en digital tvilling.”
Se filmen där Peder Lindbom berättar om digitala tvillingar och inmätning.
Vi arbetar med följande mjukvaror:
Förstudie/tidiga skeden: Revit, Rhino, sketchup
Projekt design: Revit, autocad, BIM360
Samordning: Solibri, Navisworks
Visualisering: Enscape, VR, V-ray
Byggdelsdatabas: dRofus, BIMeye
GIS – Global Mapper
Parameterisk design: Grasshopper och Dynamo
Detaljplanering – Focus Detaljplan
3D printer: Ultimaker Cura
Punktmoln: Leica Register360, Leica Truview, Cloudcompare, Recap, Undet, Global Mapper